Maar één van de vier Belgische reddingshelikopters beschikbaar, crew mag zelfs geen trainingsvluchten meer uitvoeren

Het 40e Smaldeel, gebaseerd op de luchtmachtbasis van Koksijde, en verantwoordelijk voor zoek-en-reddingsmissies over het hele land, slaakt een noodkreet: maar één van de vier NH90’s die het gebruikt is op dit moment operationeel, trainingsvluchten mogen tot nader order niet worden uitgevoerd.

Drie van de vier reddingshelikopters zijn op dit moment in onderhoud, zo viel vandaag te horen op Focus-WTV. De helikopters wachten op wisselstukken, en zijn zo’n jaar buiten strijd. Daarnaast is er ook bespaard, waardoor er amper ruimte is voor trainingsvluchten. De enige operationele helikopter mag enkel uitvliegen voor noodsituaties.

“Die mensen moeten getraind en opgeleid zijn om die taken te kunnen uitvoeren, boven land en boven zee. Als men verder blijft besparen en beknibbelen op vlieguren voor die mensen, gaan we op den duur in problemen komen, door een gebrek aan toestellen en goed opgeleide piloten”, zo roept Jasper Pillen (Open Vld), vicevoorzitter en voormalig Kamer de minister van Defensie Ludivine Dedonder op tot actie. Hij haalt ook aan dat de Louise-Marie, het fregat dat werd toegezegd aan de missie in de Rode Zee, geen NH90 kan meekrijgen; nochtans de primaire taak van zo’n NFH (Naval Frigate Helicopter).

De situatie is dus op zijn minst schrijnend te noemen: crew kan niet meer trainen, voor de missie in de Rode Zee krijgt de bemanning van de Louise-Marie geen NH90 mee. Dedonder heeft echter een positievere lezing van de feiten: “Vandaag zien we effectief dat drie van de vier helikopters aan de grond staan voor het uitvoeren van het nodige onderhoud. Dat onderhoud is van belang om de veiligheid van de bemanningen en de operationaliteit van de toestellen te kunnen blijven garanderen. We mogen dan ook niet inboeten op het onderhoud van onze toestellen”, zegt ze in een reactie aan aan Focus WTV

Vertrouwen op buurlanden

Verder gaf Dedonder mee dat er afspraken zijn met buurlanden om reddingsoperaties te blijven garanderen mocht dat nodig zijn. Voor de bestrijding van branden vanuit de lucht, bijvoorbeeld door middel van zware helikopters, wordt steevast vertrouwd op buurlanden; die capaciteit bestaat niet binnen Defensie. De aankoop van 8 tot 10 zware transporthelikopters (waarvoor de CH-47 Chinook zo goed als de enige optie is) staat wel ingepland vanaf 2029. Dat wordt dus een dossier voor de volgende regering, of die erna.

Ook bij de Landcomponent is de assistentie van bevriende landen regelmatig nodig, onder meer voor het takelen van zware voertuigen. Binnenkort beschikt Defensie niet langer over rupsvoertuigen (de laatste op rupsen rijdende takelvoertuigen worden in de loop van komende jaren uit dienst genomen); een capaciteit die in het verleden toch al nuttig bleek: rupsbanden zijn veel beter in staat zware voertuigen te trekken op moeilijker, gladder terrein, dan voertuigen op wielen.

Nieuwe SAR-helikopters

Daarnaast is er het aankoopdossier van de nieuwe search-and-rescue-helikopters. De NH90 is eigenlijk bedoeld als helikopter voor op de fregatten, waar die een rol kan spelen in de bestrijding van oppervlakte en onderwaterdreigingen, of goederentransport tussen schepen.

Daarom werd in het STAR-plan de aankoop van vier nieuwe SAR-helikopters, die dit als primaire (en enige) taak hebben. Alleen, tot op vandaag kwam er nog geen schot in dat dossier. “Dat wordt op de lange baan geschoven”, zo vertelt Pillen. “Nochtans is er 180 miljoen euro voorzien voor vier zo’n toestellen, dus dat moet gebeuren”. Dedonder zegt daarover dat “Het kopen van die nieuwe capaciteit reddingshelikopters zal gebeuren in de periode 2025 – 2027 zoals voorzien in de militaire programmeringswet die bij mijn STAR-plan hoort.”

Belangrijk om op te merken daarbij: hoewel het STAR-plan zo’n aankoop inderdaad beoogt, is er dus nog niets beslist. De huidige regeringstermijn loopt af in juni, dus een beslissing over de aankoop van nieuwe reddingshelikopters is er eentje voor de volgende regering.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag